درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی شامل روشهای مختلف و متعددی است که برای  برطرف کردن علائم این بیماری استفاده می‌شود. در سالهای اخیر زگیل تناسلی به یک معضل تبدیل شده ، چرا که آمار ابتلا به آن روز به روز گسترش می‌یابد. زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی بسیار شایع است که در اثر ابتلا به ویروس اچ پی وی ایجاد میشود. این بیماری زائده های برجسته ریز و درشتی است که درمان نکردن آن می تواند عوارض متعددی داشته باشد. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم آن باید برای برطرف کردن بیماری، فوراً به پزشک مراجعه کنید.  در ادامه به هر آنچه که باید در مورد درمان زگیل تناسلی بدانید، می پردازیم :

بیشتر بخوانید : زگیل تناسلی چیست

تکنیک های درمان زگیل تناسلی

از روشهای که برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌کنند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

درمان زگیل تناسلی با کرایو

درمان زگیل تناسلی با کرایو یا همان  کرایوتراپی که با نام های دیگری مثل فریز کردن و سرما درمانی نیز شناخته می‌شود و یکی از محبوب ترین روشهای درمان زگیل تناسلی است. فریز تاثیرات فوری در درمان این بیماری دارد. در این روش با اسپری گاز مخصوصی روی زائده های زگیل آن را از بین می برند. ممکن است برای درمان زگیل با این روش به چندین جلسه تکرار درمان نیاز باشد.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

بهترین روش درمان زگیل تناسلی که با کمترین عوارض انجام شده و سریع ترین تاثیر را دارد، لیزر است. در این روش با استفاده از اشعه فروسرخ، ضایعات زگیل از روی پوست برداشته می‌‎شود. لیزر امکان پاکسازی بیشتری را فراهم می کند، چون بصورت عمقی پوست را پاکسازی می کند، در ضمن عوارض جانبی بعد از لیزر مثل خارش و سوزش بسیار کمتر است. همه افراد حتی زنان باردار نیز می توانند با لیزر درمان شوند. با استفاده از لیزر می توان در یک جلسه ناحیه را پاکسازی کرد.

اسیدتراپی

یکی دیگر از روشهای درمان زگیل تناسلی که اغلب برای زگیل های کوچکتری که در نواحی حساس تناسلی قرار دارند، استفاده میشود، اسید تراپی است. در این روش با استفاده از اسیدهای ضعیف مثل اسید سالیسیلیک،  اسید کلرو استیک (BCA) و اسید تری کلرواستیک (TCA)  زائده های زگیل تناسلی را لایه لایه از بین می‌برند. این روش ممکن است درد و سوزش و التهاب خفیفی را به دنبال داشته باشد و بسیار زمان بر است، زیرا برای اثربخشی باید چندین مرتبه تکرار شود. برای این منظور این اسید روی نواحی زائده ها اعمال میشود.

اسید تراپی باید توسط پزشک یا پرستار متخصص و دوره دیده انجام شود، زیرا ممکن است عوارضی مثل درد، سوزش و التهاب را در پی داشته باشد. این درمان اگر تحت نظر پزشک انجام شود، برای دوران بارداری بی خطر است.

جراحی زگیل تناسلی

در مواردی که اندازه و ابعاد زگیل ها بزرگ شده، از جراحی برای برداشتن زائده ها استفاده می‌کنند. جراحی ممکن است عوارض و مشکلاتی مانند درد، سوزش و خونریزی را بدنبال داشته باشد. همچنین در این حالت امکان اینکه جای زگیلهای روی پوست بماند بیشتر است. جراحی معمولاً در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می‌شود.

الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل ها

یکی از روشهای جراحی سرپایی برای درمان زگیل تناسلی استفاده از گرما یا الکتروکوتر است. در این روش با استفاده از پروب مخصوص دارای جریان الکتریکی ضعیف زائده ها را سوزانده و از بین میبرند. این درمان را باید در مطب پزشک انجام دهید، حین درمان به بیمار داروی بی حسی موضعی تزریق میشود، زیرا ممکن است درد و سوزش خفیفی را تجربه کند. بعد از درمان با الکتروکوتر احتمال دارد، جای زگیل ها روی پوست بماند. خونریزی، عفونت و درد از عوارض احتمالی این درمان به شمار می‌رود.

پماد زگیل تناسلی

داروهای مختلفی برای درمان زگیل تناسلی در دسترس است، پماد ها و داروهای زگیل تناسلی مثل محلول ها برای درمان زائده هایی که در نواحی خارجی تناسلی ایجاد شده به کار می‌روند. یکی از معروفترین داروها پماد پودوفیلین است. معمولاً برای انجام این درمان لازم است، چندین هفته مداوم دارو ها روی زائده استعمال نمایید.  معمولاً بیمار در خانه بدون کمک پزشک این داروها روی زائده استعمال میکند، البته در مواردی ممکن است، پزشک توصیه کند، برای مصرف دارو از ایشان کمک بگیرید.

درمان با پماد روش قطعی نیست! و اغلب زگیل هایی که با این روش درمان شده اند، بعد از گذشت چند هفته مجدد عود می کنند.

روش درمان زگیل تناسلی، بسته به اندازه، شکل، تعداد و محل ایجاد زائده ها و با نظر پزشک یا دکتر زگیل تناسلی تعیین می‌شود. هدف همه این درمان ها از بین بردن زائده است و میزان موفقیت در درمان نیز بسته به عوامل مختلفی از جمله سن، وضعیت سلامت و ویروس عامل بیماری دارد.

پیشگیری از عود مجدد

برای پیشگیری از عود مجدد زگیل تناسلی بعد از درمان، نکات زیر را رعایت کنید :

• برای زدودن موهای زائد از تیغ یا مواد موبر استفاده نکنید، بجای آن ماشین های اصلاح را جایگزین کنید.
  • از خاراندن و تماس و فشردن زگیل ها و نواحی اطراف آن اجتناب کنید.
  • ناحیه تناسلی را با حوله یا دستمال نرم خشک کنید، و از خشک کردن آن به صورت مالشی اجتناب نمایید.
  • تا بهبودی کامل بعد از درمان از رابطه جنسی پرهیز کنید.
  • حین رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید.
  • استفاده از صابون عطری، روغن حمام، کف حمام، کرم و لوسیون تا بهبودی کامل ممنوع است.

آیا امکان درمان قطعی زگیل تناسلی وجود دارد؟

همان طور که می دانید عامل این بیماری گونه هایی از ویروس اچ پی وی است، که به تا حال درمان قطعی برای از بین بردن آن تعیین نشده است. روش‌هایی که تا به اینجا معرفی کردیم، درمان قطعی و از بین برنده کامل ویروس از این بیماری از بدن نیستند، و تنها می توانند زائده‌های ایجاد شده از بین ببرند. اما تحقیقات به اثبات رسانده، ویروس زگیل تناسلی بعد از گذشت 3 الی 4 سال در بدن افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، تا 80% پاکسازی شده و حداقل خطر انتقال آن به دیگران کاهش می‌یابد.

سوالات متداول درمان زگیل تناسلی

سریع ترین راه برای درمان زگیل تناسلی چیست؟

سریعترین راه برای از بین بردن زگیل ها لیزر یا منجمد کردن آنها با کرایوتراپی است

موفق ترین درمان زگیل تناسلی چیست؟

موثرترین راه های پاکسازی پوست از زگیل تناسلی ، لیزر درمانی است. لیزر را نفوذ در پوست آن را پاسازی کرده و احتمال عود بیماری را به حداقل کاهش می دهد.

آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود؟

هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد، درمان های موجود می توانند زگیل تناسلی را از بین ببرند. در صورت عدم درمان، زگیل تناسلی ممکن است از بین برود، ثابت بماند، یا اندازه یا تعداد آن افزایش یابد.