7 بیماری شایع جنسی در زنان

بسیاری از زنان با چالش‌های مختلف بیماری جنسی درگیر هستند که می‌تواند بر کیفیت زندگی آنها تأثیر بگذارد، درک بیماری‌ شایع جنسی در زنان ، می‌تواند به افراد کمک کند تا به موقع به دنبال مشاوره پزشکی،تدابیر پیشگیرانه و مدیریت مؤثرتر سلامتی خود باشند. در اینجا، ما به بررسی هفت بیماری رایج مقاربتی در میان زنان می پردازیم و شرایط آنها را بررسی می کنیم.

بیماری های رایج زنان

شناخت این بیماری ها تاثیر زیادی در تشخیص به موقع و پیشگیری از آن ها دارد. در ادامه با 7 مورد از بیماری های شایع جنسی زنان آشنا می شویم:

1. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV):

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی در سراسر جهان است. اگرچه بسیاری از عفونت ها خود به خود برطرف می شوند، عفونت های مداوم با نشانه های پرخطر می تواند منجر به سرطان شود. برای اطلاع از علل و علائم کلی این بیماری مقاله زیر را بخوانید.

بیشتر بخوانید: ویروس اچ پی وی( hpv) چیست؟

2. کلامیدیا:

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی است که یکی از رایج ترین بیماری های مقاربتی در زنان است. که اگر درمان نشود، می تواند باعث مشکلات جدی ، از جمله بیماری التهابی لگن (PID) و ناباروری شود.

بیشتر بخوانید : درمان کلامیدیا

3.  سوزاک:

سوزاک یکی دیگر از STD های باکتریایی رایج است که می تواند. دستگاه تناسلی، راست روده و گلو را آلوده کند. سوزاک درمان نشده مانند کلامیدیا می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله PID و ناباروری شود. سوزاک از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می شود. زنان زیر 25 سال، آنهایی که چندین همسر دارند یا کسانی که به طور مداوم از کاندوم استفاده نمی کنند در معرض خطر بیشتری هستند.

بیشتر بخوانید : درمان بیماری سوزاک

4. تبخال تناسلی:

تبخال تناسلی یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. دو نوع وجود دارد:

• HSV-1 که معمولاً باعث تبخال دهان می شود
  • HSV-2 که باعث تبخال تناسلی می شود.

تبخال تناسلی از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فرد آلوده منتقل می شود، حتی اگر علائمی وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید : تفاوت تبخال و زگیل تناسلی

5. سیفلیس:

سیفلیس یک عفونت باکتریایی است که در مراحل مختلف پیشرفت می کند و در صورت عدم درمان می تواند عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند. در مراحل بعدی می تواند بر اندام های متعددی از جمله قلب و مغز تاثیر بگذارد.

6. تریکومونیازیس:

تریکومونیازیس یک عفونت انگلی شایع است که توسط تک یاخته تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. این یکی از قابل درمان ترین بیماری های مقاربتی است، اما اغلب به دلیل علائم خفیف یا غایب قابل تشخیص نمی باشد.

ویروس نقص ایمنی انسانی

7. HIV/AIDS:

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ویروسی است که به سیستم ایمنی حمله می کند و در صورت عدم درمان منجر به سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) می شود. زنان بخش قابل توجهی از عفونت های جدید HIV را در سراسر جهان تشکیل می دهند.

نتیجه گیری

آگاهی و پیشگیری، سنگ بنای مدیریت بیماری شایع جنسی در زنان است. با انجام اقدامات پیشگیرانه، زنان می توانند خطر ابتلا و انتشار بیماری های مقاربتی را کاهش دهند و از سلامت و رفاه کلی اطمینان حاصل کنند.