عمل لابیاپلاستی

عمل جراحی لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی یک روش جراحی برای زیبایی و جوانسازی واژن است که معمولاً برای کاهش اندازه لابیا مینور انجام می شود. چین های پوستی که مجرای ادرار و واژن را احاطه کرده، می تواند باعث پیچ ​​خوردگی لب ها حین ورزش، فعالیت های بدنی و مقاربت و درد یا ناراحتی شود.  در ادامه به هر آنچه که باید در مورد “لابیاپلاستی چیست” و  بدانید، می پردازیم :عمل لابیاپلاستی

لابیاپلاستی چیست؟

یکی از رایج ترین سوالات زنان این است که “لابیاپلاستی چیست؟ لابیاپلاستی (به انگلیسی Labiaplasty) یک روش جراحی برای کاهش یا افزایش (به ندرت) اندازه لابیا است. این جراحی معمولاً به قصد زیبایی انجام شده، ولی میتواند

به کاهش ناراحتی فیزیکی نیز کمک نماید.

این جراحی با هدف حذف چین های پوستی اطراف دهانه واژن یا همان چین های بیرونی لابیا ماژور انجام می‌شود. این چین‌های گوشتی از اندام‌های تناسلی خارجی محافظت می‌کنند. این ناحیه پس از بلوغ با موهای ناحیه تناسلی پوشیده می شود. چین های داخلی لابیا مینور نامیده می شود که به معنای لب های کوچک است و از دهانه مجرای ادرار و واژن محافظت می کند.

در طول لابیاپلاستی و بسته به دلیل انجام آن، جراح یکی از موارد زیر را انجام می دهد:

• مقداری از بافت لابیا را جدا می کند تا اندازه آن کاهش یابد.
  • یک ماده پرکننده یا چربی به لابیا تزریق می کند تا آن را بزرگ شود.
  • لابیای را با استفاده از بافت های دیگر نواحی بازسازی می کند.

علت لابیاپلاستی چیست؟

دو علت اصلی انجام لابیاپلاستی به این شرح است؟

• دلایل پزشکی و فیزیکی : در مواردی که لابیا مینور بیش از اندازه بزرگ باشد، ممکن است بچرخد، پیچ بخورد و یا کشیده شود. این ناراحتی ها بیشتر در طول ورزش و فعالیتهای بدنی اتفاق افتاده و اغلب دردناک است. از طرفی بزرگ بودن این بافت ها می تواند حفظ بهداشت را دشوار نماید و موجب عفونت شود. بنابراین انجام توصیه میشود.
  • دلایل زیبایی :  لابیاپلاستی می تواند به زیبایی واژن و متقارن کردن لب های واژن کمک می‌کند. همچنین این عمل زیبایی در بهبود رابطه جنسی نیز موثر است.

علت بزرگ شدن لابیاها چیست؟

از جمله عواملی که باعث بزرگ شدن لابیا می‌شود، می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• بلوغ می تواند باعث جهش رشد در لابیا ها شود.
  • یائسگی یا سایر تغییرات هورمونی می‌تواند بافت لابیا را بزرگ کند.
  • بارداری و زایمان
  • تغییرات در وزن
  • ژنتیک

میانگین سنی برای لابیاپلاستی چقدر است؟

اکثر افرادی که عمل لابیاپلاستی انجام می دهند بین 18 تا 50 سال سن دارند. این جراحی محدودیت سنی ندارد، اما از آنجایی که  بارداری و زایمان می تواند سبب بزرگ تر شدن لب های خارجی شود، پزشکان توصیه می کنند، این عمل را بعد از بارداری زایمان انجام دهید.

قبل از جراحی لابیاپلاستی

باید قبل از اقدام به جراحی با پزشک خود در مورد انتظارات خود از این جراحی صحبت کنید، ممکن است پزشک  آزمایشات قبل از جراحی، از جمله آزمایش خون، آزمایش ادرار و عکس برداری را توصیه نماید. در مرحله بعد باید با پزشک خود در مورد مصرف غذاها و داروها قبل و بعد از عمل صحبت کنید.

جراحی لابیاپلاستی

این جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می‌شود. سپس پزشک بر اساس نحوه تغییر اندازه یا تغییر شکل لب‌ها (لابیا بزرگ و/یا لابیا کوچک) جراحی را با چاقوی جراحی، قیچی یا لیزر انجام می دهد.

انواع روشهای عمل لابیاپلاستی

انواع لابیاپلاستی به دو روش زیر تقسیم می‌شود:

• لابیاپلاستی کاهشی (Labiaplasty Reduction):  در این روش، اندازه لبهای بیرونی کاهش داده می‌شود. این عمل جراحی به جهت رفع مشکلات لابیاها و متقارن کردن آنها انجام می‌شود.
  • لابیاپلاستی افزایشی (Labiaplasty Augmentation): این نوع لابیاپلاستی به منظور افزایش حجم لبهای بیرونی انجام می‌شود. این روش ممکن است با استفاده از بافتهای چربی در بدن خود فرد انجام شود.
  • لابیاپلاستی ترکیبی (Combined Labiaplasty): در برخی موارد، لابیاپلاستی ترکیبی اجرا می‌شود که در آن افزایش حجم و تنظیم شکل لبهای بیرونی انجام می‌شود.
  • لابیاپلاستی تصحیحی (Reconstructive Labiaplasty):  اگر لبهای بیرونی به دلیل عواملی مانند زایمان یا آسیب‌های دیگر تغییر شکل یافته باشند، لابیاپلاستی تصحیحی می‌تواند به بهبود شکل و تناسب آنها کمک نماید.

لابیاپلاستی چقدر طول می کشد؟

لابیاپلاستی یک عمل سرپایی است. لابیاپلاستی معمولا کمتر از دو ساعت طول می کشد.

بعد از لابیاپلاستی چه اتفاقی می افتد؟

پس از جراحی، و به هوش آمدن، پزشک میزان خونریزی را بررسی می‌کند و نحوه مراقبت از زخم را آموزش می دهد.

همچنین پزشک در مورد  نحوه کنترل درد، محدودیت های فعالیت صحبت خواهد کرد.

خطرات و عوارض

عوارض نادر است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

• برداشتن بافت بیش از حد یا کمبود بافت.
  • خونریزی.
  • کبودی
  • عفونت.
  • شکستگی زخم.
  • جای زخم .
  • درد مداوم، درد همراه با رابطه جنسی یا از دست دادن حساسیت.

آیا لابیاپلاستی واقعا دردناک است؟

معمولاً درد بعد از این جراحی کم و قابل کنترل است. معمولاً درد با داروهای بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن کنترل می‌شود.  اگر ناراحتی  و درد با داروهای توصیه شده کنترل نشد، با جراح خود تماس بگیرید. استفاده از کمپرس سرد نیز می تواند در کنترل درد موثر باشد.

ممکن است پزشک مصرف آنتی بیوتیک خوراکی یا آنتی بیوتیک موضعی را برای جلوگیری از عفونت تجویز کند.

در طول دوره بهبودی، از شلوارها و لباس زیر گشاد استفاده کنید. لباس‌های تنگ می‌توانند باعث اصطکاک زخم شده و روند بهبودی را کندتر کند.

ماندگاری نتایج لابیاپلاستی چقدر است؟

لابیاپلاستی که به‌عنوان جراحی کاهش لابیا انجام می‌شود، یک عمل طولانی‌مدت است و تا زمانی که عوارض  آن ایجاد نشود، هرگز به جراحی مجدد نیازی نیست.  باید بدانید که بارداری بعد از عمل ممکن است بر نتایج لابیاپلاستی تأثیر بگذارد.

آیا لابیاپلاستی باعث افزایش لذت جنسی می شود؟

لابیاپلاستی ممکن است رضایت جنسی را بهبود بخشد. همچنین لابیاپلاستی می تواند درد مرتبط با رابطه جنسی را نیز کاهش دهد و بنابراین لذت از رابطه جنسی را افزایش خواهد دهد. همچنین، ممکن است در افزایش عزت نفس  هم موثر باشد. لابیاپلاستی ظاهر اندام تناسلی  را تغییر می دهد، اما عملکرد آنها را تغییر نخواهد داد.

سوالات متداول لابیاپلاستی

آیا خونریزی بعد از عمل لابیاپلاستی زیادی است؟

ممکن است تا یک هفته یا بیشتر خونریزی داشته باشید. برای جذب این خونریزی جزئی می توانید از پد استفاده کنید.

آیا پوست بعد از لابیاپلاستی دوباره رشد می کند؟

بعد از لابیاپلاستی، پوست دوباره رشد نمی کند. اما هنوز هم می تواند کشش داشته باشد، به خصوص در هنگام زایمان.