زگیل تناسلی مردان

زگیل تناسلی در مردان، علتها، علائم و راه های درمان

زگیل تناسلی مردان یک بیماری مقاربتی عفونی و مسری است که از ویروس اچ پی وی در مردان به ‌وجود می‌آید. این بیماری معمولاً از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و می‌تواند احتمال خطر ابتلا به آن را افزایش دهد. علائم زگیل تناسلی مردان شامل برجستگی‌هایی با سطح زبر، توده‌های کوچک در بخش‌های مختلف دستگاه تناسلی، خارش و سوزش در ناحیه تناسلی، تغییر رنگ قهوه‌ای یا صورتی در ناحیه تناسلی و درد هنگام رابطه جنسی می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این بیماری و راه‌های پیشگیری و درمان زگیل تناسلی مردان تا پایان مقاله با همراه باشید.

زگیل تناسلی مردان چیست؟

زگیل تناسلی در مردان ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس اچ پی وی است که از طریق رابطه جنسی اتفاق می‌افتد. این ویروس پس از وارد شدن به بدن انسان تا مدت‌ها علائمی از خود نشان نمیدهد و فرد با برقراری رابطه جنسی محافظت نشده می‌تواند این ویروس را انتقال دهد. در صورتی که علائم زگیل تناسلی در مردان بروز پیدا کند معمولاً به شکل ضایعات پوستی در ناحیه دستگاه تناسلی و مقعد ظاهر می‌شود.

بیشتر بخوانید : بهترین روشهای درمان زگیل تناسلی

انواع زگیل تناسلی در مردان

انواع این بیماری در مردان به این شرح است:

• زگیل تناسلی کم خطر : این نوع زگیل به سلول‌های سرطانی تبدیل نمی‌شوند. این زگیل‌ها زائده پوستی هستند که قابل درمان هستند و باید برطرف شوند.
  • زگیل تناسلی پرخطر : زگیل‌های پرخطر زگیل‌هایی هستند که سرطانی هستند و سریع در بدن فرد تکثیر می‌شوند. این نوع زگیل‌ها می‌تواند عامل ایجاد سرطان آلت تناسلی و مقعد در مردان شود.

علت زگیل تناسلی مردان

عفونت  hpv باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان می‌شود و از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست ناحیه تناسلی، به یکدیگر منقل می‌شود.

انواع رابطه جنسی باعث می‌شود ویروس hpv انتقال پیدا کند. یکی از علل دیگر این بیماری، این است که افرادی که این بیماری را منتقل می‌کنند، هیچ علائمی ندارند و فقط ناقل این ویروس هستند و هیچگاه بر روی پوست ناحیه تناسلی زگیل ندارند. در نتیجه نبود زگیل تناسلی در فرد دلیل بر این نمی‌شود که آلوده به این بیماری نباشد.

روش‌های غیرمعمول غیر جنسی برای ابتلا فرد به این ویروس وجود دارد، مثل استفاده از حوله حمام مشترک یا تیغ اصلاح مشترکی که برای اصلاح ناحیه تناسلی استفاده می‌شود.

زگیل تناسلی مردان چه علائمی دارد؟

به طور کلی علائم خاصی برای زگیل تناسلی در مردان وجود ندارد و بیماری بدون این که مشکلی از نظر سلامتی ایجاد کند، بهبود می‌یابد، بر همین اساس به راحتی و بدون اینکه اطلاع داشته باشید، این ویروس از شما به بقیه منتقل می‌شود. علائم نشان دهنده ابتلا به زگیل تناسلی در مردان عبارتند از:

• وجود یک زائده پوستی در ناحیه آلت تناسلی یا باسن
  • خارش یا خونریزی از اندام تناسلی یا باسن
  • جریان ادرار تغییر پیدا کند، مانند ادرار به سمت کناره‌ها
  • داشتن شریک جنسی که زگیل تناسلی دارد و حتی در صورتی که خود فرد هیچ علائمی ندارد.

مردان از چه راه هایی به زگیل تناسلی مبتلا میشوند؟

مردان می‌توانند از طریق چند راه به زگیل تناسلی مبتلا شوند. در ادامه، برخی از راه‌های رایج انتقال زگیل تناسلی در مردان را ذکر می‌کنم:

•  رابطه جنسی : انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی با شخصی که عفونت دارد، بسیار شایع است. این شامل رابطه جنسی واژینال، شرجی (آنال) و دهانی است.
  • تماس جنسی : تماس مستقیم ناحیه تناسلی با ناحیه تناسلی فرد عفونت‌دار می‌تواند منجر به انتقال زگیل تناسلی شود.
  • استفاده از وسایل شخصی : استفاده از وسایل تناسلی مشترک، مانند کاندوم، لوسیون یا دستمال کاغذی، که قبلا با عفونت دیگری تماس داشته‌اند، می‌تواند به انتقال زگیل تناسلی منجر شود.
  • تماس پوست به پوست : برخی زگیل‌ها، مانند مولوسکوم کانتاژیوزوم، می‌توانند به طور مستقیم از طریق تماس پوست به پوست به انتقال یابند.

درمان زگیل تناسلی مردان

برای درمان زگیل تناسلی مردان روش‌های مختلفی وجود دارد، که توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. روش درمان به نوع زگیل بیمار بستگی دارد و  در برخی موارد زگیل تناسلی مردان خود به خود بهبود می‌یابد. اما بهتر است که زگیل تناسلی درمان شود. درمان زگیل ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا بهبود پیدا کند. روش‌های درمان زگیل  عبارتند از: کرایوتراپی، دارو درمانی، لیزر درمانی و جراحی

• کرایو تراپی: در این روش زگیل با نیتروژن مایع منجمد می‌شود. کرایوتراپی یک روش درمانی موثر با کمترین عوارض جانبی شناخته شده است.
  • دارو درمانی: برای درمان زگیل تناسلی مردان  برخی از پزشکان استفاده از داروهای مختلف را تجویز می‌کنند. با استفاده از دارو  در کنار سایر روش‌های درمانی، می‌توان در روند درمان تاثیر بیشتری گذاشت.
  • لیزر درمانی: یکی از بهترین روش‌ها برای درمان زگیل‌های ریز و درشت، لیزر درمانی است. از این روش نمی‌توان برای زگیل‌های بزرگ و گوشتی استفاده کرد.
  • جراحی: از این روش برای درمان زگیل بزرگ و گوشتی استفاده می‌شود. پزشک در این حالت، از بی حسی موضعی و برخی مواقع از بیهوشی برای از بین بردن ضایعه گوشتی استفاده می‌کند و بعد از بریدن ضایعه، آن را  بخیه می‌زند.

تشخیص زگیل آلت

برای تشخیص زگیل تناسلی مردان، پزشک اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

پزشک سوالاتی درباره سابقه جنسی و وضعیت سلامتی شما می‌پرسد، سوالاتی مانند این که آیا اخیرا رابطه جنسی داشته اید؟

برای بررسی مناطقی که مشکوک به زگیل هستند را معاینه فیزیکی می‌کند. احتمال دارد پزشک زگیل تناسلی را با مشاهده تشخیص دهد که در این صورت یک محلول اسیدی را روی پوست می‌ریزد تا زگیل تناسلی بهتر نمایان شود.

راه‌های پیشگیری زگیل تناسلی در مردان

راه های پیشگیری از این بیماری در مردان به این شرح است:

• کاندوم : یکی از راه‌های پیشگیری مبتلا شدن به زگیل تناسلی در مردان استفاده از کاندوم است که با این روش به میزان چشمگیری ریسک مبتلا شدن به این بیماری کاهش می‌یابد. با این حال پیشگیری از این طریق صد در صد نبوده و فقط می‌توان احتمال مبتلا شدن را کاهش داد.
  • تزریق واکسن زگیل :  قطعی‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس hpv و بروز زگیل تناسلی مردان است. بهترین زمان برای زدن واکسن قبل از رسیدن به سن بلوغ و آغاز فعالیت‌های جنسی است همچنین در سنین پایین نیز این واکسن می‌تواند تزریق شود.

برای درمان زگیل تناسلی مردان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان زگیل تناسلی در مردان باید به پزشکی مراجعه شود که در زمینه تشخیص و درمان دستگاه تناسلی فعالیت می‌کند. پزشکی که این بیماری را درمان می‌کند، کارهایی مانند بررسی علائم، انجام آزمایشات و انجام درمان‌های مناسب را برای بهبود بیماری انجام می‌دهد. پزشکی که زگیل تناسلی مردان را درمان می‌کند، در حوزه اورولوژی و جراحی عمومی تخصص دارد.

زگیل تناسلی در مردان چه عوارضی دارد؟

ویروس HPV  یا زگیل تناسلی در مردان یک خطر جدی برای ابتلا به سرطان یا عفونت به حساب می‌آید. زگیل تناسلی در مردان امکان دارد باعث ایجاد سرطان در نواحی آلت تناسلی، زبان، دهان، حنجره، لوزه و مقعد بشود.

زگیل تناسلی در مردان عفونتی است که از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود. علائم آن ممکن است در یک تا سه هفته و حتی بیشتر پس از انتقال ظاهر شوند. بیشتر موارد قابل درمان هستند و درمان معمولا با داروهای ضد باکتری، ضد ویروسی یا ضد قارچ انجام می‌شود. برای جلوگیری از ابتلا، رعایت بهداشت شخصی توصیه می‌شود. در صورت بروز علائم یا شک در ابتلا، به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول زگیل در مردان

پس از چه مدت زگیل تناسلی مردان نمایان می‌شود؟

بعد از این که فرد به ویروس HPV آلوده می‌شود، مدت زمانی سپری می‌شود تا علائم آن ظاهر شود. مدت زمانی که طول می‌کشد تا ویروس در داخل پوست خود را به صورت زگیل نشان دهد در هر فرد متفاوت است. در این صورت ممکن است این ویروس بعد از چند سال به صورت زگیل مشاهده شود.

آیا افرادی که زگیل تناسلی دارند می‌توانند رابطه جنسی داشته باشند؟

هنگامی که افراد به صورت واضح بر روی پوست آلت تناسلی خود زگیل تناسلی مشاهده می‌کنند، بهتر است تا بعد از درمان و از بین بردن زگیل تناسلی، از داشتن رابطه جنسی خودداری کنند.

آیا نیاز است تا نوع ویروس با استفاده از روش PRC تعیین شود؟

در مردان نیاز به این کار نیست زیرا روند درمان تغییر نمی‌کند ولی در زنان بهتر است نوع ویروس مشخص شود.