زگیل تناسلی و سرطان

کدام نوع زگیل تناسلی به سرطان تبدیل میشود؟

زگیل تناسلی خطرناک‌ترین نوع، زگیل‌های زائده‌ای یا زگیل‌های غیرسرطانی (non-seminomatous germ cell tumors) هستند می‌تواند به سرعت گسترش یابد و به بخش‌های دیگری از بدن منتقل شود. اگرچه تمامی انواع زگیل تناسلی ممکن است به سرطان تبدیل شوند، اما زگیل‌های غیرسرطانی معمولاً خطرناک‌تر هستند. در ادامه بیشتر به بررسی رابطه سرطان و زگیل تناسلی می پردازیم :

آیا عفونت HPV می تواند منجر به سرطان شود؟

هنگامی که سیستم ایمنی بدن نتواند با عفونت HPV مبارزه کند، می تواند به مرور زمان باقی بماند و سلول های طبیعی را به سلول های غیر طبیعی و سپس سرطان تبدیل کند. حدود 10 درصد از زنان مبتلا به عفونت HPV در دهانه رحم خود به عفونت های طولانی مدت HPV مبتلا می شوند که آنها را در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار می دهد. به طور مشابه، هنگامی که HPV پرخطر باقی می ماند و سلول های فرج، واژن، آلت تناسلی یا مقعد را آلوده کند، می تواند باعث تغییرات سلولی به نام تغییرات پیش سرطانی شود. اگر به موقع پیدا و حذف نشوند، ممکن است در نهایت به سرطان تبدیل شوند. این سرطان ها بسیار کمتر از سرطان دهانه رحم شایع هستند. در مورد اینکه چه تعداد از افراد مبتلا به HPV  دچار سرطان میشوند، اطلاعات کاملی در دسترس نیست.

در سال 2019، HPV باعث ایجاد 620000 مورد سرطان در زنان و 70000 مورد سرطان در مردان شد. واکسیناسیون پیشگیرانه علیه HPV می تواند از این سرطان ها جلوگیری کند. علاوه بر این، غربالگری HPV و درمان ضایعات پیش سرطانی روشی موثر برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است.

برای درمان و تشخیص انوع زگیل تناسلی می توانید از دکتر زهرا طالب زاده کمک بگیرید. دکتر طالب زاده یکی از متخصصان با تجربه در زمینه درمان بیماریهای تناسلی زنان هستند که در شرق تهران (محله پیروزی) فعالیت دارند. برای ارتباط با پزشک با شماره تلفن 📞 ۰۲۱۳۳۷۸۷۹۸۶ 📞در ارتباط باشید.

انواع پرخطر و کم خطر HPV

انواع HPV اغلب به‌عنوان «غیر سرطان‌زا» (زگیل‌زا) یا «انکوژن» (معلوم سرطان) شناخته می‌شوند، ولی با این حال بر اساس تحقیقات آژانس بین المللی سرطان، در حال حاضر 13 نوع HPV وجود دارد که می تواند باعث سرطان شود. حداقل یکی از این انواع می تواند باعث سرطان فرج، واژن، آلت تناسلی، مقعد و برخی سرطان های سر و گردن شود. انواع HPV که می توانند باعث زگیل تناسلی شوند با انواعی که می توانند باعث سرطان شوند، یکسان نیستند.

به طور کلی تصور می شود که HPV مسئول بیش از 90 درصد سرطان های مقعد و دهانه رحم، حدود 70 درصد سرطان های واژن و فرج و 60 درصد سرطان های آلت تناسلی باشد. سرطان های پشت گلو (اوروفارنکس) به طور سنتی توسط تنباکو و الکل ایجاد می شوند، اما مطالعات اخیر نشان می دهد که حدود 60٪ تا 70٪ از سرطان های اوروفارنکس ممکن است با HPV مرتبط باشد. بسیاری از اینها ممکن است ناشی از ترکیب مصرف تنباکو، الکل و HPV باشد.

اکثر افرادی که به HPV آلوده می شوند نمی دانند که به آن مبتلا هستند. معمولاً سیستم ایمنی بدن طی دو سال به طور طبیعی عفونت HPV را از بین می برد. این در مورد هر دو نوع HPV سرطان زا و غیر انکوژن صدق می کند. تا سن 50 سالگی، از هر 5 زن حداقل 4 نفر در یک مقطع از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند. HPV در مردان نیز بسیار شایع است و اغلب هیچ علامتی ندارد.

HPV چگونه باعث سرطان می شود؟

عفونت HPV باعث می شود سلول ها دستخوش تغییراتی شوند. اگر این سلول ها درمان نشوند، به مرور زمان به سلول های سرطانی تبدیل می شوند . هنگامی که HPV پرخطر سلول‌های دهانه رحم را آلوده می‌کند، با روش‌های تکثیر، تقسیم و ارتباط این سلول‌ها با یکدیگر تداخل می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های آلوده به شکلی کنترل نشده تکثیر شوند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی خطرناک داریم ؟

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی خطرناک داریم ؟

بهترین راه برای شناسایی زگیل تناسلی خطرناک این است که به پزشک مراجعه کرده و یک بررسی جسمانی دقیق از ناحیه تناسلی داشته باشید. پزشک می‌تواند با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند سونوگرافی، آزمایش خون و در صورت لزوم برداشتن نمونه بافت (بیوپسی)، به شما کمک کند تا مشکلات خطرناک را شناسایی کنید. همچنین، زمانی که شما یا پزشک مشکوک به وجود زگیل تناسلی خطرناک هستید، ممکن است نیاز به انجام تست‌های دیگری داشته باشید تا تشخیص نهایی انجام شود.

بیشتر بخوانید : فرق زگیل تناسلی با جوش

سرطان ناشی از HPV با واکسن قابل پیشگیری است!

این واکسن حاوی هیچ ویروس زنده یا DNA ویروسی نیست، بنابراین نمی تواند باعث سرطان یا سایر بیماری های مرتبط با HPV شود. واکسن HPV برای درمان زگیل تناسلی یا عفونت HPV استفاده نمی شود، بلکه برای جلوگیری از توسعه سرطان ها استفاده می شود.

در حال حاضر سرطان دهانه رحم تنها سرطان ناشی از HPV است که آزمایشات غربالگری برای آن در دسترس است. آزمایش های غربالگری برای بررسی بیماری در زمانی که هیچ علامتی وجود ندارد استفاده می شود. هدف غربالگری سرطان دهانه رحم، یافتن تغییرات سلولی پیش سرطانی قبل از تبدیل شدن به سرطان و زمانی است که درمان می تواند از پیشرفت سرطان جلوگیری کند. غربالگری سرطان دهانه رحم بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی روتین برای زنان است. 

سرطان دهانه رحم شایع ترین نوع سرطان ناشی از HPV است، سایر سرطان های کمتر شایع که مردان و زنان را درگیر می کند، شامل سرطان مقعد، فرج، واژن، دهان/گلو و آلت تناسلی است.-+

سوالات متداول زگیل تناسلی و سرطان

آیا زگیل تناسلی با سرطان مرتبط است؟

زگیل تناسلی می تواند هر بخشی از ناحیه تناسلی، از جمله فرج، داخل واژن یا آلت تناسلی را آلوده کند. همچنین می تواند مقعد و برخی از نواحی سر و گردن را آلوده کند. برخی از انواع HPV تناسلی باعث ایجاد زگیل هایی می شوند که از نظر اندازه، شکل و تعداد متفاوت هستند. این ویروس ها به ندرت منجر به سرطان می شوند.

چند درصد از HPV پرخطر به سرطان تبدیل می شود؟

با در نظر گرفتن آمار،  تقریباً 80٪ از سرطان های ناحیه تناسلی ناشی از درگیری با ویروس hpv است.

آیا سرطان HPV قابل درمان است؟

بله در بیشتر موارد تومورهای HPV بیشتر به شیمی درمانی و پرتو درمانی پاسخ می دهند.

کدام نوع hpv  خطرناک تر است؟

انواع HPV با پتانسیل‌های مختلف با ایجاد عوارض جدی مرتبط هستند، اما برخی از انواع HPV، مانند HPV‌های با عوامل پایین ریسک، معمولاً خطرناک‌تر هستند. به عنوان مثال، HPV نوع 16 و 18 به عنوان دو نوع خطرناک تر HPV شناخته می‎شوند، زیرا می‌توانند به سرطانهای مانند سرطان دهانه رحم و سایر سرطانها منجر شوند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *