زگیل تناسلی خفیف

زگیل تناسلی خفیف

زگیل تناسلی خفیف یکی از بیماری‌های تناسلی است که هم در مردان و هم در زنان رخ می‌دهد. در سال‌های اخیر، نرخ ابتلا به زگیل تناسلی افزایش یافته است و تبدیل به یک معضل در سراسر جهان شده است. عامل اصلی ابتلا به این بیماری ویروس HPV است که از راه‌های مختلفی مخصوصا تماس مستقیم انتقال می‌یابد. از اصلی‌ترین علائم آن می‌توان به بروز ضایعات روشن یا تیره در نواحی تناسلی اشاره کرد. درمان زگیل تناسلی خفیف بستگی به شدت آن دارد که در برخی مواقع به طور خود به خود از بین می‌روند، در غیر این صورت به درمان جدی نیاز خواهید داشت.

منظور از زگیل تناسلی خفیف چیست؟

زگیل تناسلی خفیف ضایعات و برآمدگی‌های قرمز رنگی هستند که در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند. بیشتر این برآمدگی‌ها خفیف هستند و زنان و مردان زیادی را درگیر می‌کنند. این بیماری در مردان و زنان به شکل متفاوتی ایجاد می‌شود. علائم آن در زنان در نواحی دهانه رحم، مقعد و خارج از واژن دیده می‌شود. زگیل تناسلی خفیف در مردان کمی متفاوت است و در نواحی کشاله ران، مقعد، آلت تناسلی و پوست بیضه به وجود خواهد آمد.

در صورت خفیف بودن آن می‌توانید امیدوار باشید که در طول زمان خود به خود از بین برود، در حالی که زگیل تناسلی حاد این گونه نیست و حتی با درمان پزشکی نیز ممکن است مقاومت از خود نشان دهند. حتی با وجود خفیف بودن زگیل تناسلی و درمان آن باید به این نکته توجه کنید که امکان بازگشت آن به مرور زمان وجود خواهد داشت.

🔗بیشتر بخوانید : درمان زگیل تناسلی

عکس زگیل تناسلی خفیف

علائم زگیل تناسلی خفیف

زگیل تناسلی خفیف می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • ضایعات گوشتی روی پوست ایجاد می‌شود.
  •  در ناحیه مقعد خارش زیادی را تجربه می‌کنید.
  •  تورم و قرمزی از علائم اصلی آن هستند.
  •  بروز خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  • مشاهده ضایعات تکی یا خوشه ای
  • ظاهر شدن به صورت خال‌های نرم و گوشتی

هر کدام از این علائم در همه افراد متفاوت هستند و ممکن است برخی از آن‌ها علائم زیادی را تجربه نکنند. برخی از زنان ممکن است زگیل تناسلی را به شکل زائده‌های سفید رنگ و همرنگ پوست مشاهده کنند.

تشخیص

روش‌های زیادی برای تشخیص این که به زگیل تناسلی خفیف مبتلا هستید یا خیر وجود دارد. زمانی که ضایعات گوشتی را در نواحی تناسلی خود مشاهده می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید. ابتدا قبل از به کار بردن روش‌های پزشکی از شما درباره داشتن رابطه جنسی، داشتن روش‌های محافظتی و رابطه جنسی دهانی سوال می‌شود. ممکن است پزشک بتواند زگیل تناسلی را حتی یا مشاهده آن‌ها تشخیص دهد. در غیر این صورت از روش‌های زیر برای تشخیص آن استفاده می‌شود:

  • نمونه برداری : نمونه برداری از ضایعات زمانی انجام می‌شود که آن‌ها به راحتی قابل تشخیص نبوده و نیازمند بررسی بیشتر باشند. این امر در زگیل تناسلی حاد وجود ندارد، زیرا به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.
  • پاپ اسمیر : از پاپ اسمیر بیشتر برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود، اما خوشبختانه می توان از آن برای تشخیص زگیل تناسلی خفیف نیز استفاده کرد.
  • آنوسکوپی : ممکن است پزشک از این دستگاه که یک دوربین است استفاده کرده و درون بدن شما را مورد بررسی قرار دهد. با این کار زگیل خفیف به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

زگیل تناسلی خفیف در بارداری

برخی از بانوان این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا در هنگام بارداری احتمال ابتلا و انتقال زگیل تناسلی وجود دارد؟ در حقیقت زگیل تناسلی حتی اگر خفیف هم باشد باید جدی گرفته شود. احتمال ابتلا به این بیماری در دوران بارداری و انتقال آن به جنین وجود دارد، اما بسیار نادر است. با این حال باید مراقبت‌های لازم را در نظر بگیرید و در صورتی که به این بیماری مشکوک هستید هر چه سریع‌تر با پزشک خود در میان بگذارید. همه درمان‌های موجود در زمان بارداری مناسب نیستند و لازم است که پزشک از روش‌های خاصی استفاده کند.

برای درمان و تشخیص انوع زگیل تناسلی می توانید از دکتر زهرا طالب زاده کمک بگیرید. دکتر طالب زاده یکی از متخصصان با تجربه در زمینه درمان بیماریهای تناسلی زنان هستند که در شرق تهران (محله پیروزی) فعالیت دارند. برای ارتباط با پزشک با شماره تلفن 📞 ۰۲۱۳۳۷۸۷۹۸۶ 📞در ارتباط باشید.

روش‌های درمان زگیل تناسلی خفیف

با مشاهده زگیل تناسلی خفیف حتی با وجود این که می‌تواند خود به خود از بین برود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن احتمال برای شدیدتر شدن بیماری، پزشک از درمان‌های مخصوص این بیماری استفاده می‌کند. بیشترین و معمول‌ترین روش درمانی استفاده از پمادها و ژل‌های موضعی هستند که برخی از موثرترین آن‌ها عبارتند از:

  • کراتوزاکتینیک: این ژل در درمان زگیل تناسلی خفیف بسیار موثر است و تنها کافی است که لایه ای نازک از آن را روی زگیل‌ها بمالید و پس از هشت ساعت آن را شست و شو دهید. صابون راه خوبی برای شست و شوی آن خواهد بود.
  •  ژل پودوفیلوکس: در ترکیبات این ژل اسید لاکتیک، گلیسیرین و الکل وجود دارد که با استفاده موضعی آن روی نواحی موردنظر می‌تواند در تسکین علائم تاثیرگذار باشد.

از درمان‌های دیگر زگیل تناسلی خفیف می‌توان به لیزر درمانی اشاره کرد. در این روش پرتوهای لیزر می‌توانند زگیل‌های موجود روی ناحیه تناسلی را از بین ببرند. کریوتراپی روش دیگری است که در آن از نیتروژن برای رفع زگیل‌ها استفاده خواهد شد. ممکن است باعث ایجاد تاول شود که برطرف می‌شود.

پیشگیری

برای پیشگیری از زگیل تناسلی بهتر است که مراقب عادات جنسی خود باشید و حتی المقدور از روش‌های پیشگیری استفاده کنید. رعایت بهداشت در هنگام لیزر موهای زائد می‌تواند ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. در هنگام رابطه جنسی بهتر است که از کاندوم استفاده کنید.

با رشد بیماری‌های مقاربتی احتمال بروز زگیل تناسلی خفیف نیز در نزد افراد بالا رفته است. این بیماری بیشتر از راه تماس جنسی انتقال می‌یابد، اما راه‌های دیگری هم برای انتقال آن وجود دارد. زمانی درمان آن موثر خواهد بود که بتوانید هر چه زودتر آن را تشخیص دهید. اگر نسبت به ابتلا به این بیماری مشکوک هستید، می‌توانید برای تعیین نوبت و معاینه دقیق با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول زگیل تناسلی خفیف

آیا قارچ گانودرما در درمان و پیشگیری از زگیل تناسلی خفیف موثر است؟

با مصرف این قارچ می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تا حد زیادی بهبود دهید و از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

امکان برقراری رابطه جنسی بعد از درمان وجود دارد؟

برای برقراری رابطه جنسی بهتر است از برطرف شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید.

آیا رابطه جنسی تنها راه انتقال این بیماری است؟

خیر روش‌های دیگری مانند تماس مستقیم فرد نیز در انتقال آن تاثیر خواهد داشت.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *