آیا ویروس HPV از بدن خارج می شود؟

 آیا ویروس HPV از بدن خارج می شود یا خیر؟ این سوال یکی از پر تکرار ترین سوال هایی است که در رابطه با ویروسی پاپیلومای انسانی برای افراد مبتلا به زگیل تناسلی پرسیده می شود. به طور کلی تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گرفته اما جواب قطعی برای خروج ویروس از بدن پیدا نشده است. راه های درمانی این ویروس جهت رفع علائم و نشانه ها از جمله التهاب، سوزش، خارش و… است و هیچ کدام از این درمان ها قادر نیستند، به طور قطعی این ویروس را از بدن خارج کنند. البته با توجه به ژنوتیپ ویروس، گاهی HPV سالیان سال در بدن باقی می مانند و گاهی نیز طی زمان یک الی دو سال از بین خواهند رفت. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با HPV و خارج شدن آن از بدن آشنا کنیم، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

آیا ویروس HPV درمان می شود؟

آیا ویروس HPV درمان می شود؟

در جواب به این پاسخ باید بگوییم که هیچ درمان قطعی و تضمینی برای ویروس HPV کشف نشده، اما روش هایی وجود دارند، که می‌توان با کمک آن‌ها علائم این بیماری را درمان نمود. زگیل تناسلی در مواقعی به وجود می آید که ویروس سبب ایجاد تغییرات غیر طبیعی در سلول های ناحیه تناسلی گردد. در ادامه به برخی از رایج ترین روش های درمان علامتی HPV اشاره خواهیم کرد:

  • درمان با کمک منجمد کردن زگیل ها
  • درمان های موضعی نظیر کرم ها و محلول ها
  • درمان با کمک اسید
  • برداشتن زگیل با استفاده از جراحی
  •  درمان به وسیله کوتر الکتریکی 

🔗بیشتر بخوانید : درمان زگیل تناسلی

 چه زمانی ویروس HPV به طور کامل برطرف می شود؟

در صورتی که عفونت موجود در بدن از بین نرود، این بیماری به طور کامل برطرف نخواهد شد. این روش های درمانی ذکر شده، موثر هستند، اما تاثیر آن ها موقتی بوده و در از بین بردن عامل زمینه ای ناتوان عمل می کنند. در نتیجه حتی اگر درمان صورت بگیرد، پس از مدتی دوباره زگیل ها به وجود می آیند. پس میتوان اینطور گفت که تنها راه برای توقف دائمی بیماری HPV صبر کردن تا وقتی است که سیستم ایمنی خود این ویروس را نابود کند.

تحقیقات نشان داده است به طور معمول درصد زیادی از عفونت های ناشی از HPV در ۶ ماه اول از بین خواهد رفت و در حدود ۹۰ درصد این عفونت ها در طی دو سال ناپدید خواهند شد. تخمین زده می شود که تنها یک درصد افراد آلوده ممکن است به عفونت های پر خطر و طولانی مدت مبتلا شوند که به ایجاد سرطان منجر شود. 

عوامل موثر بر خارج شدن HPV از بدن

به هر میزان که سیستم ایمنی فرد قوی تر باشد، احتمال اینکه ویروس HPV زودتر از بدن خارج شود، بیشتر است. همان طور که می‌دانید عواملی مثل رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش منظم بر تقویت سیستم ایمنی تاثیر بزرگی می گذارد. سیگار کشیدن همچنین سیستم ایمنی را تضعیف و در نتیجه توانایی بدن برای پاکسازی ویروس را کاهش می دهد. سیگار کشیدن نه تنها زمان مورد نیاز برای درمان را بیشتر می کند، بلکه احتمال ابتلا به عوارض خطرناک HPV مثل زگیل و سرطان را نیز زیاد می کند. توصیه متخصصان این است که برای افزایش سیستم ایمنی بدن سیگار را ترک کنید تا پاکسازی بدن از ویروس بهتر انجام گیرد.

راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری HPV

راه هایی وجود دارد که با رعایت آنها می توان از ابتلا به ویروس HPV جلوگیری کرد. یکی از مهم ترین این راه ها رابطه جنسی ایمن است. برقراری رابطه جنسی ایمن از گسترش HPV پیشگیری به عمل می آورد و در نتیجه فرد از عوارض و عفونت های این بیماری در امان خواهد ماند. توصیه می شود در طول فعالیت جنسی از وسیله پیشگیری کاندوم استفاده کنید. از دیگر روش های اصلی پیشگیری تزریق واکسن HPV است که جلوی ورود این ویروس به بدن را خواهد گرفت   

همان طور که در این مقاله مطالعه کردیم، متوجه شدیم که ویروس HPV یک ویروس خطرناک بوده که انواع مختلفی دارد و هر کدام ممکن است اثرات متفاوتی بر بدن بگذارند. برخی از این ویروس ها کم خطر هستند و در نتیجه سیستم ایمنی قادر است آن ها را سرکوب کند. در حالیکه برخی دیگر در دسته ویروس های خطرناک طبقه بندی شده و احتمال ابتلا به سرطان را در فرد افزایش می دهد. البته درمان های کمکی وجود دارند و می توان با کمک این درمان ها علائم و نشانه ها را از بین برد. برای از بین بردن کامل ویروس و خروج آن از بدن نیاز به کمک سیستم ایمنی بوده و توصیه می کنیم با ترک سیگار، رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش منظم سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنید.

سوالات متداول آیا ویروس HPV از بدن خارج می شود؟

آیا احتمال ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به HPV وجود دارد؟

بله، در صورتی که نوع ویروس درگیر کننده از نوع خطرناک باشد، احتمال ابتلا به سرطان در افراد وجود خواهد داشت. 

آیا درمان های غیر تجویزی می تواند به خارج شدن ویروس HPV از بدن کمک کند؟

خیر، استفاده از این نوع درمان ها تایید نشده و حتی در مواردی شاهد اثرات معکوس بودند. برای درمان این بیماری باید به پزشک متخصص این حوزه مراجعه کرد. 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *