آزمایش اچ پی وی

آزمایش اچ پی وی چیست؟

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی، یکی از شایع‌ترین عفونت‌های ویروسی است که اغلب بدون علامت بوده و خود به خود رفع می‌شود. در رابطه با سوال آزمایش اچ پی وی چیست؟ باید بگوییم که این تست به عنوان یک روش غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم به کار می‌رود و در صورت وجود ویروس در بدن، فرد را آگاه می‌کند. این آزمایش معمولاً برای افرادی که رابطه جنسی دارند تجویز میشود.

HPV از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و استفاده از کاندوم، گرچه می‌تواند تا حدی از انتقال آن جلوگیری کند، به دلیل عدم پوشش کامل پوست دستگاه تناسلی، خطر انتقال را به طور کامل از بین نمی‌برد. حتی یک بار تماس جنسی نیز برای انتقال این ویروس کافی است. تغییرات دهانه رحم که منجر به سرطان می‌شوند، به آرامی و طی چند سال اتفاق می‌افتند و پزشک به جای معالجه فوری، ابتدا دوره مراقبت را برای بیمار تجویز می‌کند.

برای درمان و تشخیص انوع زگیل تناسلی می توانید از دکتر زهرا طالب زاده کمک بگیرید. دکتر طالب زاده یکی از متخصصان با تجربه در زمینه درمان بیماریهای تناسلی زنان هستند که در شرق تهران (محله پیروزی) فعالیت دارند. برای ارتباط با پزشک با شماره تلفن 📞 ۰۲۱۳۳۷۸۷۹۸۶ 📞در ارتباط باشید.

آزمایش اچ پی وی برای تشخیص چه بیماریهای است؟

ازمایش hpv

آزمایش HPV ابزاری قدرتمند برای تشخیص انواع بیماری‌های مرتبط با این ویروس است. این آزمایش در موارد زیر کاربرد دارد:

  •  تشخیص 90% موارد زگیل تناسلی
  •  تشخیص 90% موارد سرطان دهانه رحم
  • تشخیص 65% موارد سرطان‌های واژن
  •  تشخیص 50% موارد سرطان‌های وولوار
  •  تشخیص 35% موارد سرطان‌های آلت تناسلی مردان
  •  تشخیص 90% موارد سرطان‌های مقعدی

آمادگی های آزمایش اچ پی وی

در پاسخ به آمادگی های آزمایش اچ پی وی چیست؟ باید ذکر کنیم که انجام آزمایش HPV به آمادگی خاصی نیاز ندارد. با این حال برای افزایش دقت نتایج، به خصوص اگر آزمایش HPV همزمان با آزمایش پاپ انجام می‌شود، توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • دو روز قبل از آزمایش، از مقاربت، دوش گرفتن و استفاده از داروها، کرم‌ها یا ژل‌های واژینال خودداری کنید.
  •  در صورت امکان، آزمایش را در دوران قاعدگی انجام ندهید. نمونه‌گیری در خارج از این دوره، کیفیت نمونه سلولی را برای هر دو آزمایش پاپ و HPV ارتقا می‌دهد.

آزمایش پاپ اسمیر سلول‌های دهانه رحم را برای بررسی هرگونه ناهنجاری یا سرطان جمع‌آوری می‌کند. نمونه‌گیری برای آزمایش HPV می‌تواند همزمان با پاپ اسمیر یا به طور جداگانه انجام شود. نکته قابل توجه این است که در بسیاری از افراد مبتلا به HPV، آزمایش پاپ اسمیر کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. بنابراین، غربالگری با آزمایش HPV  راهی ضروری برای تشخیص و پیشگیری از سرطان دهانه رحم است.

بیشتر بخوانید : درمان زگیل تناسلی

نحوه انجام آزمایش اچ پی وی در مردان

از آن جایی که مردان هم ممکن است دچار ویروس HPV شوند، دانستن آزمایش اچ پی وی چیست؟ و نحوه انجام برای آقایان بسیار مهم است. با وجود شیوع بیشتر HPV در زنان، این تست در مردان نیز به عنوان ابزاری تشخیصی برای بررسی وجود این ویروس کاربرد دارد. در این روش، نمونه‌ای از بافت یا سلول‌های نواحی حساس به انتقال HPV (مانند آلت تناسلی) توسط پزشک جمع‌آوری و برای بررسی DNA ویروس به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. با توجه به شیوع کمتر سرطان ناشی از HPV در مردان، تست HPV در این گروه بیشتر در موارد زیر انجام می‌شود:

  •  بروز علائم خاص در نواحی حساس
  •  افراد با روابط همجنس‌گرایانه
  • افرادی با سابقه رفتارهای جنسی پرخطر

نحوه انجام آزمایش اچ پی وی در زنان

تست HPV در زنان معمولا به دو روش تست پاپ اسمیر و تست DNA مستقیم انجام می شود.

تست پاپ اسمیر

در این روش پزشک با استفاده از یک سرنگ مخصوص، نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم را جمع‌آوری می‌کند. این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا تحت بررسی دقیق قرار گیرد. در آزمایشگاه، سلول‌ها برای وجود هرگونه تغییرات غیرطبیعی که می‌تواند به سرطان منجر شود، بررسی می‌شوند. علاوه بر این، در صورت نیاز، آزمایش DNA مستقیم نیز برای تشخیص دقیق‌تر وجود ویروس انجام می‌شود.

زگیل مقعد

بیشتر بخوانید : زگیل مقعد

تست DNA مستقیم

در این روش، پزشک نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم را جمع‌آوری و برای بررسی وجود DNA ویروس HPV به آزمایشگاه ارسال می‌کند. این تست که به عنوان تست HPV مستقیم شناخته می‌شود، از تست پاپ اسمیر دقیق‌تر است و بیشتر برای بررسی بهتر زنانی که در تست پاپ اسمیر، سلول‌های غیرطبیعی در آن‌ها مشاهده شده، به کار می‌رود.

نتیجه آزمایش اچ پی وی

در رابطه با پرسش نتیجه آزمایش اچ پی وی چیست؟ باید بدانید که نتیجه این آزمایش می‌تواند مثبت یا منفی باشد. نتیجه مثبت نشان‌دهنده وجود ویروس HPV در بدن شما است، اما به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست. این فقط احتمال ابتلا در آینده را افزایش می‌دهد. در این صورت، پزشک معمولا بعد از یک سال، آزمایش را تکرار کرده تا بررسی کند که عفونت از بین رفته یا خیر و همچنین علائم سرطان را چک می‌کند. نتیجه منفی نشان می‌دهد که شما هیچ نوع HPV خطرناکی که منجر به سرطان دهانه رحم می‌شود را ندارید.  HIV از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و در افراد با سابقه جنسی، وجود آن شایع است. سیستم ایمنی بدن در بیشتر موارد، این عفونت را از بین می‌برد.

انواع روشهای آزمایش HPV

روش‌های قدیمی مانند میکروسکوپ الکترونی، کشت سلول و برخی تست‌های ایمونولوژیک برای تشخیص HPV مناسب نیستند؛ زیرا کشت سلولی ویروس HPV امکان‌پذیر نیست. امروزه روش‌های دقیق و جدیدی برای تشخیص HPV و عفونت‌های ناشی از آن وجود دارد که عبارت اند از:

  •  آزمایش کولپوسکوپی و اسید استیک
  • نمونه برداری یا بیوپسی
  • آزمایش DNA
  • پاپ اسمیر یا نمونه برداری از سلول های دهانه رحم

بررسی نهایی آزمایش اچ پی وی

در این مقاله به بررسی دقیق آزمایش اچ پی وی چیست؟ پرداختیم. همان طور که بیان شد، تست HPV ابزاری مهم برای تشخیص و پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. این آزمایش که به طور منظم برای زنان در سنین بالای 30 سال توصیه می‌شود، و می‌تواند وجود ویروس HPV را در بدن فرد، حتی بدون وجود علائم نشان دهد. با انجام این آزمایش، می‌توانید از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری کرده یا در صورت وجود عفونت، درمان زودهنگام را دریافت کنید و به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به این سرطان را کاهش دهید.

سوالات متداول  ازمایش اچ پی وی

 آیا آزمایش HPV برای مردان هم انجام می‌شود؟

در حال حاضر، آزمایش HPV به طور منظم برای مردان توصیه نمی‌شود. با این حال، در برخی موارد، مانند مردانی که با زنی مبتلا به HPV رابطه جنسی دارند، ممکن است آزمایش HPV تجویز شود.

 آیا آزمایش HPV می‌تواند سرطان دهانه رحم را درمان کند؟

خیر، آزمایش HPV نمی‌تواند سرطان دهانه رحم را درمان کند. اما با تشخیص زودهنگام، می‌توان از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد یا آن را در مراحل اولیه درمان نمود و شانس بقا را به طور قابل توجهی افزایش داد.

 ویروس HPV چگونه انتقال می یابد؟

شایع‌ترین راه انتقال HPV از طریق رابطه جنسی است. این ویروس می‌تواند از طریق تماس با پوست یا مخاط تناسلی، مقعدی یا دهانی فرد آلوده منتقل شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *