جوانسازی واژن با لیزر

جوان سازی واژن با لیزر| عوارض و مزایا

جوان سازی واژن با لیزر یا همان لیزر جوان سازی واژن یکی از روشهای متداول برای بهبود ظاهر و رفع مشکلات واژن نظیر افتادگی، شل شدگی و خشکی واژن است. در این روش سرپایی و کم تهاجمی با  افزایش تولید استروژن به رفع مشکلات واژن کمک می ‌کنند.  با افزایش سن، بافت ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. لیزر واژینال روشی غیر جراحی است که برای جوانسازی کانال واژن استفاده می شود. لیزر ضخامت، رطوبت و جوانی را به بافت ها باز می گرداند. همچنین می تواند خشکی واژن، آتروفی واژن و نشت غیر ارادی ادرار از مثانه را کاهش دهد. در نتیجه، منجر به افزایش لذت جنسی برای بسیاری از زنان می شود. در ادامه بیشتر به بررسی لیزر جوانسازی واژن و نحوه انجام و تاثیرات آن می پردازیم :

لیزر جوان سازی واژن چیست؟

لیزر جوان سازی واژن

لیزر جوان‌سازی واژن فرآیندی که به ترمیم مجدد بافت واژن کمک می‌کند.  با بالا رفتن سن تولید استروژن در بدن کاهش یافته و این می‌تواند منجر به نازک شدن دیواره های واژن، التهاب بافت ها و خشکی واژن شود. این تغییرات بیشتر با یائسگی مرتبط است، اما ممکن است، در نتیجه حاملگی های چند قلو و یا برخی از بیماری ها ایجاد شود. یکی از راه‌های مقابله با این شرایط

جوانسازی واژن، با لیزر است.  لیزر یک روش غیرتهاجمی و موثر است.  حدود 50 درصد از زنان در سنین یائسگی دچار  خشکی واژن، گشادی و شلی واژن میشوند، و نیاز به لیزر دارند.

چه افرادی کاندیدای جوانسازی واژن با لیزر هستند؟

هر زنی که بخواهد می تواند جوانسازی واژن با لیزر را انجام دهد. زنانی با شرایط زیر کاندید انجام این درمان هستند:

•  پس از زایمان یا با افزایش سن، دچار گشادی واژن شده اند.
  • زنانی که از آتروفی یا خشکی واژن رنج می برند.
  • زنانی که هنگام خندیدن یا دویدن دچار نشت ادرار میشوند.
  • زنانی که بعد از یائسگی دچار عدم ارضای جنسی شده اند.
  • زنانی که دچار خشکی واژن هستند.
  • زنانی که احساس می کنند واژن آنها خاصیت کشسانی خود را ازدست داده اند.

نحوه جوانسازی واژن با لیزر

لیزر جوان سازی یک روش غیر تهاجمی است. در این روش از انرژی لیزر برای تحریک تولید کلاژن و افزایش گردش خون در این ناحیه استفاده می‌کنند. به این ترتیب ضخامت و قابلیت ارتجاعی دیواره واژن افزایش می یابد. پرتو لیزر تولید شده به صورت پالسی منتشر می شود و باعث آسیب به دیواره سطحی واژن نمی شود. این پرتو لیزر برای بهبود رشد الیاف الاستین و کلاژن در لایه‌های عمیق دیواره واژن کمک می‌کند. در نتیجه، مشکلاتی مثل مقاربت دردناک و خشکی واژن درمان می شود.

کل فرآیند جوانسازی با لیزر در حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارد.

نتایج جوانسازی چه مدت بعد نمایان میشود؟

نتایج حاصل از لیزر جوانسازی واژن معمولاً 2 هفته پس از اولین لیزر مشخص میشود. ولی برای نتیجه گیری بهتر به حدود 3 تا 6 ماه زمان نیاز است.

چه مدت بعد از  جوانسازی واژن با لیزر میتوان رابطه جنسی داشت؟

لیزر باعث حساسیت و التهاب این ناحیه می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود، حداقل برای 1 هفته از برقراری رابطه پرهیز نمایید. اگر بعد از این مدت در طول رابطه درد یا خونریزی داشت با پزشک خود مشورت نمایید.

سن مناسب برای لیزر جوانساز واژن

این درمان سن مشخصی نداشته و همه زنان می توانند در هر سنی برای انجام این درمان آماده شوند. اما از آنجایی که بیشتر مشکلات واژن بعد از سن یائسگی شروع می شود، اغلب زنانی که کاندید این درمان هستند در سن یائسگی به سر می برند. بهترین سن برای انجام لیزر سن 35 تا 55 سالگی است.

مزیت های لیزر برای جوانسازی واژن

از مزایای درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• بدون ایجاد درد یا خونریزی
  • عوارض ناچیز
  • سرپایی
  • تاثیرپذیری سریع
  • درمان چندین مشکل به صورت همزمان
  • مناسب برای همه بانوان

مراقبتهای بعد از جوانسازی واژن با لیزر

بعد از انجام لیزر رعایت نکات زیر در نتیجه گیری از درمان بسیار موثر است:

• بعد از انجام لیزر حداقل برای 72 ساعت استراحت کامل داشته باشید.
  • حداقل برای یک ماه از انجام رابطه جنسی پرهیز کنید.
  • استحمام حداقل 2 روز بعد از لیزر- پرهیز از استحمام با آب گرم
  • عدم استفاده از شلوار‌های چسبان
  • در صورت درد و التهاب استفاده از کمپرس سرد
  • پرهیز از فعالیت های شدید و سنگین
  • شستشوی واژن با شوینده های غیر معطر

هزینه لیزر جوانسازی واژن

این هزینه بسته به عوامل متعددی تعیین میشود، میزان و نوع آسیب، تعداد جلسات مورد نیاز، نوع لیزر و کلینیک یا مرکزی که درمان را در آن انجام می‌دهید، می تواند مستقیما بر درمان اثر داشته باشد.

منبع :

سوالات متداول لیزر جوانسازی واژن

آیا جوانسازی واژن با لیزر دردناک است؟

لیزر یک درمان غیر جراحی است که نیازی به بیهوشی یا دارو ندارد. اکثر زنان در حین یا بعد از درمان هیچ دردی احساس نمی‌کنند.

آیا لیزر جوانساز می تواند سبب ناباروری شود؟

این لیزر با یک طول موج استاندارد است و هیچ تاثیر سویی در باروری نخواهد داشت.

لیزر جوانساز در چند جلسه انجام میشود؟

این درمان برای اثربخشی حداقل به 3 جلسه تکرار نیاز دارد. البته تعداد جلسات بسته به نظر پزشک و میزان آسیب دارد.

دختران باکره می توانند از لیزر جوانساز استفاده کنند؟

از آنجایی که پروب لیزر باید کاملا واژن شود، بنابراین دوشیزگان که تمایل به حفظ بکارت دارند، نمی توانند از این روش استفاده کنند.